Er mit barn særligt sensitivt?

Okay. For det første så er jeg på ingen måder kvalificeret i at vejlede omkring det her. Hvis du har mistanke om at dit barn kan være særligt sensitivt vil jeg helt klart anbefale at du får det undersøgt ved en ergoterapeut med speciale i sanseintegration.

Her deler jeg nogle beskrivelser fra bøger o.lign. som jeg har læst om emnet. De kan være en tjekliste du kan bruge til at vurdere om det kunne passe på dit barn, men igen, brug det kun som en start. Kontakt professionelle for korrekt hjælp vejledning.



Meget af det jeg indtil videre er støt på af læsestof omhandler større børn end August. Men der er allerede mange ting jeg kan genkende hos ham.

Man kan inddele særligt sensitive i to grupper. De forsigtige og de udadvendte. August høre til i den udadvendte.

De forsigtige særligt sensitive børn
  • De er forsigtige og stille i deres færden i verden.
  • De bliver ofte set som tilbageholdende, men i trygge omgivelser er de mere udadvendte.
  • De har brug for meget ros og anerkendelse af, at de er gode nok som de er, at de er kærlige og omsorgsfulde børn.
  • De tager sig god tid.
  • De er følsomme over for kritik og skældud.
  • De er sensitive overfor uorden, rod og store omvæltninger.

De udadvendte særligt sensitive børn
  • Udadvendte.
  • Selvsikre.
  • Frygtløse.
  • Motorisk sikker i en tidlig alder.
  • Højt energi niveau.
  • Nysgerrig.
  • Stiller mange spørgsmål.
  • Ved overstimulering kan de blive udadreagerende, vrede og frustrerede.
  • I perioder kan de blive indadvendte - særligt ved store ændringer.
  • De har brug for meget ros og anerkendelse af, at de er gode nok som de er, at de er kærlige og omsorgsfulde børn.
  •  De er stædige af væsen og holder på deres ret.
  • Følsomme over for kritik og skældud, hvis de bliver skældt ud med en hård tone eller bliver råbt af.

Reaktioner på overstimulering kan bl.a. være:
  • Raserianfald.
  • Humørsyge.
  • Nedtrykthed.
  • Ofte mave- eller hovedpine.
  • Hjertebanken.
  • Forsøger ikke at være til ulejlighed.
  • Sidder limet til computer eller iPad.
  • Snakker meget om egne svagheder.
  • Vil gerne være perfekt.
  • Svært ved at rumme verden.
  • Urolig.
  • Ukoncentreret.
  • At barnet pludselig ikke vil i skole mere, eller være sammen med venner og til sport.
  • Hypersensivitet på én eller flere sanser.
  • Øget træthed.
  • Dårligere søvn.
  • Mange tanker specielt ved spisetid.

Kilde: Harmoniske sensitive børn/Anja Merrild 2016.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sådan sover mit barn

Ammestop

Instagram arkiv #6