Highneed vs. Særligt sensitiv




Highneed baby vs. Særligt sensitiv

Mange highneed babyer er også særligt sensitive, men highneed er ikke det samme som sensitiv. Highneed er i modsætning til sensitiv en definition, der er baseret på d

en måde primært forældrene oplever barnet - en opfattelse, der indebærer, at det pågældende barn, har usædvanligt store behov. Hvis sensitiv bruges om babyer og små børn, er det snarere en formodning om en bestemt måde at opleve verden på. Sensitive børn vil ofte være highneed, i det de har svært ved at kapere stimuli og nemt bliver overstimuleret, hvilket kan udløse utilfredshed og utrøstelig gråd. Men ikke alle sensitive børn er highneed. Nogle sensitive børn er forsigtige, indadvendte og rolige og bliver derfor betragtet som nemme. Omvendt kan et barn godt være highneed uden at være decideret sensitiv eller måske kun sensitiv i moderat eller lille grad. 
Kilde: Babykaos - sådan overlever du din highneed baby/Tine Schrøder Lunøe/2012

Jeg har haft svært ved helt at lure om August var en highneed baby og man kan selvfølgelig argumentere for at det er ligegyldigt om han er eller ej, da det som sådan ikke ændre noget at konstatere. Men jeg oplever alligevel at det giver mig ro at putte overskrifter på.

Det hjalp da vi begyndte at kalde hans gråd kolik fordi smerten fik et navn og ovenikøbet et andre til dels kunne forstå.

Det hjalp da vi fik bekræftet at han er sensitiv. Det gjorde vores oplevelser ægte og gav os konkrete redskaber til at forsøge at forbedre vores dagligdag.

Som med så meget andet, er der lavet utallige tjeklister man kan benytte hvis man vil teste om ens barn er highneed. Den her er fra 'Babykaos - sådan overlever du din highneed baby':

  1. Hyperaktiv
  2. Krævende
  3. Utålmodig 
  4. Spiser (ammer) ofte
  5. Sover dårligt
  6. Utilfreds
  7. Uforudsigelig 
  8. Sensitiv over for stimuli
  9. Stort behov for stimuli
  10. Stort behov for fysisk kontakt
  11. Stort behov for bevægelse 
  12. Ude af stand til at berolige sig selv
  13. Adskillelsesangst
Kilde: Babykaos - sådan overlever du din highneed baby/Tine Schrøder Lunøe/2012


Jeg kan sætte hak ved stort set samtlige punkter på den her liste, men alligevel bliver jeg i tvivl. Fordi han sover måske ikke helt så dårligt som andre highneed babyer jeg har hørt om og han har måske ikke helt så stort et behov for bevægelse osv. osv.

Så jeg blev ved med at kredse omkring det og turde ikke rigtig tage titlen til os. Men så læste jeg noget der fik det til at klikke for mig. Highneed handler om hvordan du vurderer din baby. Det er din oplevelse der gør det til highneed. Det vil i bund og grund sige at hvis du oplever at din baby kræver mere end "standarden" så er det highneed.

Den anskuelse gav mig ro til at tage titlen på os, og åbnede dermed op for et fællesskab af andre der har oplevet lignende. Vi gør mange af de ting vi senere ser anbefalet til highneed børn, men det at omfavne det giver mig ord som andre forstår. Det giver mig sproget, til at dele vores oplevelse så de rigtige mennesker forstår. Og det er faktisk det vigtigste.






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sådan sover mit barn

Ammestop

Instagram arkiv #6